De laatste jaren heb ik veel gewerkt als grafisch ontwerper. De geur van een versgedrukt magazine maakt me nog blij. De vormen, de kleuren, mooi papier – ik hou er van. Mijn andere liefde, die voor 3D, lijkt het andere uiterste te zijn. Dat doe je ten slotte vooral voor scherm, toch? Niets is minder waar.
Kijk eens naar deze voorbeelden:
bron behance.net eigenaar: Omar Aqil
bron behance.net eigenaren: Berd, Lukas Vojir, Mark Haley, Oliver Harris, Jeff Thomson, Fred Huergo, James Owen, Zelig Sound
Wellicht verrast het je, maar veel drukwerk staat vol met 3D-afbeeldingen. De mogelijkheden zijn eindeloos! Je kunt ineens een product heel stijlvol presenteren, terwijl het nog in productie is. Je kunt een abstracte dienst ineens tastbaar maken. Je kunt je festival een beeldmerk geven dat je op eindeloos veel manieren kunt gebruiken.
bron behance.net, eigenaar: Michiel van den Berg
bron behance.net, eigenaren: Peter Tarka en Mateusz Król
3d als illustratievorm
Je zou 3d kunnen zien als een vorm van illustratie. Je begint vanuit het niets, met een leeg scherm. In je digitale atelier ga je vervolgens vormen, kleuren en materialen met elkaar mixen. Je gaat bouwen. Het wordt een waar kunstwerk.
Je kunt zo’n 3d-illustratie in duizend-en-een stijlen maken. Ik laat je er een paar zien die mij enorm aanspreken:
bron behance.net eigenaar: Cabeza Patata
bron behance.net, eigenaar: Gyujong Choi
Het grote voordeel: schaalbaarheid
Ten opzichte van ‘traditionele’ beelden als foto’s en illustraties heeft 3d een enorm groot voordeel: het is eenvoudig schaalbaar. Je kunt het op elk formaat renderen: nooit meer gedoe met pixels! Maar de schaalbaarheid is nog veel groter: wanneer de 3d-illustratie eenmaal gemaakt is, kun je het vanuit elke hoek exporteren (lees m’n blog over perspecieven: Heb je het wel eens op z’n kop bekeken?). Met een kleine moeite kun je ook kleuren veranderen, of bijvoorbeeld de materialen. Een voorbeeld van de verschillende toepassingen van slechts één 3d-illustratie:
Jouw drukwerk met een 3d-illustratie?
Hoe jij dit kunt gebruiken? Denk eens aan:
- Het thema van jouw volgende corporate brochure
- De cover van een magazine
- Een catalogus met producten die nog in de maak zijn
- De jaarlijkse theaterbrochure
- Het jaarverslagen boordevol cijfers